@article { author = {Noorpoor, Alireza and Shirdel Kasgari, Mohammad}, title = {Simulation of adsorption, separation, and permeability of CO2, CH4, and N2 in Zeolites}, journal = {Journal of Environmental Science Studies}, volume = {1}, number = {1}, pages = {11-22}, year = {2016}, publisher = {}, issn = {2588-6851}, eissn = {2645-520X}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {gases adsorption,Zeolite,Monte-Carlo simulation,carbon dioxide separation}, title_fa = {شبیه‌سازی دینامیک مولکولی و مونت‌کارلو جذب، جداسازی و نفوذپذیری گازهای دی‌اکسید کربن، متان و نیتروژن در زئولیت‌ها}, abstract_fa = {جذب و جداسازی ترکیبات گازی دی‌اکسید کربن با گازهای نیتروژن و متان به‌وسیله زئولیت‌های FAU و MFI توسط روش مونت‌کارلو[1] مورد بررسی قرارگرفته است. میدان نیرو PCFF برای شبیه‌سازی ایزوترم جذب گازهای متان و دی‌اکسید کربن در زئولیت‌های خالص   به­کار رفته است. نتایج حاصل از شبیه‌سازی با داده‌های آزمایشگاهی موجود هم‌خوانی خوب و قابل قبولی دارند. ایزوترم‌های جذب خالص و ترکیب دوتایی گازهای متان و دی‌اکسید کربن درون 2 ساختار بررسی شد. به­علاوه اثر فشار، دما و غلظت دی‌اکسید کربن بر جذب، گزینش­پذیری و نفوذپذیری دی‌اکسید کربن نسبت به متان و نیتروژن بررسی شد. نتایج حاصل از شبیه‌سازی نشان می‌دهند که افزایش دما و کاهش فشار، کاهش جذب را به همراه دارد که این رفتار تابعی از ساختار مولکولی جاذب است دو ساختار موردبررسی از نظر تخلخل و فضای خالی در دسترس مولکول‌های گاز به ترتیب FAU>MFIمی‌باشند. بررسی نتایج مربوط به گزینش پذیری نشان می‌دهد که گزینش پذیری دی‌اکسید کربن نسبت به سایر گازها علاوه بر فشار و غلظت خوراک به ساختار مولکولی زئولیت نیز وابسته است و مقایسه نتایج مربوط به ضریب نفوذ دی‌اکسید کربن درون دو ساختار نشان می‌دهد که بیشترین ضریب نفوذ مربوط به زئولیت با ساختار MFI است.    }, keywords_fa = {جذب گازها,زئولیت,شبیه‌سازی مونت‌کارلو,جداسازی دی‌اکسید کربن}, url = {https://www.jess.ir/article_46682.html}, eprint = {https://www.jess.ir/article_46682_81288bf32ad14e0d21de28861b8f1321.pdf} } @article { author = {Hossein Saeedi, Leila and haji hadi, mostafa and Rastegari, Mohammad}, title = {Determining the Concentration of Heavy Metals at Urban Ambient Air (Case study: Rey City)}, journal = {Journal of Environmental Science Studies}, volume = {1}, number = {1}, pages = {23-36}, year = {2016}, publisher = {}, issn = {2588-6851}, eissn = {2645-520X}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Air Quality,heavy metals,atomic absorption,Sampling,Standard}, title_fa = {تعیین غلظت فلزات سنگین در هوای نواحی شهری (مطالعه موردی: شهرری)}, abstract_fa = {رشد سریع اقتصادی و افزایش فعالیت­های انسانی در بسیاری از کشورهای درحال توسعه و درنتیجه افزایش انتشار آلاینده­های هوا، بر لزوم توجه به انتشار فلزات­سنگین به عنوان بخشی از آلاینده­های سمی و خطرناک هوا می­افزاید. هدف از این تحقیق، سنجش غلظت تعدادی از فلزات­سنگین از جمله کروم، مس، روی، کادمیوم، آلومینیوم، نیکل، جیوه، آهن و سرب، در هوای منطقه 20 شهر تهران (محدوده شهرری) بوده­است. بدین منظور، با تعیین تعداد 6 ایستگاه، نمونه­برداری از این فلزات با استفاده از دستگاه پرتابل نمونه­برداری با حجم بالا در فصول مختلف سال انجام­شد و پس از آماده­سازی نمونه­ها به­روش هضم اسیدی، میزان غلظت این فلزات به وسیله دستگاه جذب­اتمی تعیین گردید. نتایج حاکی از آن است که میانگین سالانه غلظت فلزات کروم، نیکل و کادمیوم در تمامی ایستگاه­ها و فلز سرب، در ایستگاه­های صنعتی، بالاتر از حد استاندارد ملاک عمل بوده­است ولی این ایستگاه­ها، نسبت به انتشار سالانه فلزات مس و جیوه در شرایط مطلوبی قرارداشته­اند، ازطرفی، باتوجه به عدم وجود استاندارد سالانه برای فلزات آلومینیوم، روی و آهن، امکان حصول نتیجه قطعی وجود نداشته­است. همچنین، غلظت فلزات پوسته­ای زمین ازجمله، آهن و آلومینیوم، در فصول بارانی کاهش داشته درحالیکه غلظت فلزات غیرپوسته­ای، به­ویژه در ایستگاه­های صنعتی، در فصول سرد و بارانی، افزایش داشته­است.}, keywords_fa = {کیفیت هوا,فلزات سنگین,جذب اتمی,نمونه برداری,استاندارد}, url = {https://www.jess.ir/article_46683.html}, eprint = {https://www.jess.ir/article_46683_a6882d3e870490daae754e73f42ad9d7.pdf} } @article { author = {esfahbodi, amirmohammad and mirmohammadi, mohsen}, title = {Evaluation and risk assessment of BTEX in parking area of Imam Reze Shrine}, journal = {Journal of Environmental Science Studies}, volume = {1}, number = {1}, pages = {37-44}, year = {2016}, publisher = {}, issn = {2588-6851}, eissn = {2645-520X}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {سنجش و ارزیابی ریسک بیتکس‌ها در پارکینگ حرم مطهر امام رضا‌(ع)}, abstract_fa = {آلودگی هوا یکی از معضلات مهم در عصر حاضر به شمار می­رود. بررسی میزان غلظت آلاینده­های موجود در هوا و تاثیرات این آلاینده­ها برسلامت افراد در معرض آن، به یک امر مهم تبدیل شده است. این گونه مطالعات کمک شایانی به برنامه­ریزی و مدیریت در جهت کاهش آسیب­های وارده می­کند. در پروژه حاضر به بررسی بنزن، تولوئن، زایلن و اتیل بنزن در داخل و خارج از فضای پارکینگ حرم مطهر امام رضا(ع) پرداخته شده است. بعد از تعیین غلظت آلاینده­ها در ایستگاه­های مشخص شده، اندیس خطر غیرسرطانی و احتمال بروز سرطان(ریسک) ترکیبات بنزن، تولوئن، زایلن و اتیل بنزن محاسبه شده است. هدف از اندازه‌گیری در داخل و خارج از پارکینگ مقایسه اختلاف غلظت آلاینده­ها در داخل و خارج از پارکینگ بوده است. با توجه به نتایج به دست آمده غلظت آلاینده‌های بنزن، تولوئن، زایلن و اتیل بنزن در داخل پارکینگ چهار تا ده برابر بیشتر از خارج آن می‌باشد که می‌تواند به دلیل بالا بودن تردد ماشین و عدم تهویه مناسب باشد. غلظت­های به دست آمده از بنزن، تولوئن، اتیل بنزن و زایلن در داخل پارکینگ گواه این است که غلظت این آلاینده­ها در ایستگاه ششم بالاترین مقدار و در ایستگاه دهم پایین ترین مقدار می­باشد. اندیس خطر غیر سرطانی در تمامی ایستگاه­ها به جز ایستگاه یکم و دهم بالاتر از یک می‌باشد. متوسط ریسک سرطانی در پارکینگ 129 نفر و در بیرون از پارکینگ 18 نفر در هر 100000 هزار نفر می‌باشد. به علت بالا بودن اندیس خطر و ریسک در اکثر ایستگاه­ها  اقدامات پیشگیرانه بایستی انجام شود.}, keywords_fa = {اندیس خطر,ارزیابی ریسک,ذرات معلق هوا,بنزن و تولوئن}, url = {https://www.jess.ir/article_46684.html}, eprint = {https://www.jess.ir/article_46684_3f88e460be317e67770ac0fd7f5ac5e1.pdf} } @article { author = {ghanbarihamedani, soudeh}, title = {Survey and measure the environmental pollutants emitted from exhaust of commercial vehicles in an industrial unit}, journal = {Journal of Environmental Science Studies}, volume = {1}, number = {1}, pages = {45-52}, year = {2016}, publisher = {}, issn = {2588-6851}, eissn = {2645-520X}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {air pollutions,Pollutants,Standard,mobile sources}, title_fa = {بررسی و اندازه گیری آلاینده های زیست محیطی خروجی از اگزوز خودرو های تجاری در یک واحد صنعتی}, abstract_fa = {آلودگی هوا از بزرگترین معضلات کلان شهرهاست که با گذشت زمان وخیم‌تر می‌شود. منابع آلاینده هوا را در یک تقسیم بندی اساسی به منابع ثابت و منابع متحرک دسته بندی می­کنند. کارخانه­ها و کارگاه­های تولیدی در کنار منابع تجاری و خانگی مهمترین موارد منابع ثابت آلودگی هوا را تشکیل می­دهند همچنین منابع متحرک تولید آلودگی شامل خودروهای سبک و سنگین هستند. طبق استاندارد سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا بین 53 تا 73 در آلودگی ناشی از منابع متحرک است. در این پژوهش با توجه به اهمیت منابع متحرک آلودگی هوا به اندازه گیری آلاینده های زیست محیطی خارج شده از اگزوز خودرو­های تجاری در یک واحد صنعتی بوسیله دستگاه AIRREX، مدل  HG-550 پرداخته ایم و میزان آلایندگی مواد خروجی با استناد به استاندارد تدوین شده توسط سازمان ملی استاندارد ایران  به شماره  ISIRI 9181 و استاندارد تعیین شده توسط سازمان حفاظت محیط زیست تحت عنوان استاندارد حد مجاز آلایندگی انواع خودرو  طبق جدول استاندارد حد مجاز آلایندگی  خودروهای ساخت داخل و وارداتی تعیین می شود.}, keywords_fa = {آلودگی هوا,آلاینده ها,استاندارد,منابع متحرک}, url = {https://www.jess.ir/article_46685.html}, eprint = {https://www.jess.ir/article_46685_97dba5d82a1a5b45e8e7dd486ea4121e.pdf} } @article { author = {Mesgarzadeh, Iraj and Akbarzadeh, Ali Reza and rahimi, rahmatalah}, title = {Quercus Brantii-Extract-Mediated Silver Nanoparticles: a Local Solution for Qarasu River Problems}, journal = {Journal of Environmental Science Studies}, volume = {1}, number = {1}, pages = {53-58}, year = {2016}, publisher = {}, issn = {2588-6851}, eissn = {2645-520X}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Antimicrobial susceptibility testing,Green synthesis,Quercus brantii,Scanning electron microscopy,Silver nanoparticles}, title_fa = {نانوذرات نقره حاصله از عصاره بلوط: راه حل محلی مشکلات رودخانه قره‌سو}, abstract_fa = {در کلیه مصارف سنتی از پوسته­های بلوط، نقش­آفرین اصلی تا حدودی خود تانن­ها می­باشند. پوسته­های بلوط مملو از تانن­ها بوده و از این رو، مقدار کل ترکیبات تانن در جریان این تحقیق برآورد گردیده است. سنتز نانو ذرات نقره توسط ضایعات بلوط ایرانی یک سنتز سبز محسوب می­شود چرا که در جریان این تحقیق، از یک روش تک ظرفی، دوستدار محیط زیست، ساده، ارزان و بدون اتلاف انرژی استفاده شده است. تجزیه و تحلیلهای توزیع اندازه ذرات بر مبنای میکروسکوپی الکترونی روبشی و ارزیابی قابلیت ضدمیکروبی بر روی نمونه آب آلوده رودخانه قره­سو نشان­دهنده نسبت بحرانی نمک نقره به واکنشگر کاهنده/پایدار کننده بوده و یا بعبارت دیگر نشان­دهنده ارتباط مستقیم خواص میکروبی با پایداری نانوذرات نقره در سوسپانسیون کلوئیدی می­باشد. در نسبت بحرانی، بواسطه خنثی­سازی بارهای روی سطح باکتری بوسیله این مواد فعال سطحی در غلظت بهینه از این واکنشگر انباشته­گر، پایداری کلوئیدی محلول و به تبع آن اثربخشی باکتری­کشی افت پیدا خواهد کرد. در واقع، سوای نقشهای کاهندگی و پایدارکنندگی برای تانن، نقش سومی موسوم به واکنشگر سازماندهی­کننده نیز می­توان معرفی کرد؛ به این ترتیب که با نوآرایی­های درون­مولکولی تاننها می­توانند سرعت هسته­زایی و رشد نانوذرات نقره را تحت سیطره خودر در بیاورند.}, keywords_fa = {ارزیابی قابلیت ضدمیکروبی,بلوط ایرانی,سنتز سبز,میکروسکوپی الکترونی روبشی,نانو ذرات نقره}, url = {https://www.jess.ir/article_46686.html}, eprint = {https://www.jess.ir/article_46686_3cb793bbbd8c854ba535ca68db9a3160.pdf} } @article { author = {cheraghi, alireza and Borhani, Faezeh}, title = {Assessing the effects of air pollution on Four Methods of pavement by using Four Methods of Multi-Criteria Decision in Iran}, journal = {Journal of Environmental Science Studies}, volume = {1}, number = {1}, pages = {59-71}, year = {2016}, publisher = {}, issn = {2588-6851}, eissn = {2645-520X}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Urban Pavement,Air pollution,Assesment,Multi critria decision making}, title_fa = {ارزیابی اثرات آلودگی هوا در چهار روش‌ روسازی به کمک چهار روش مرسوم تصمیم-گیری چندمعیاره در ایران}, abstract_fa = {امروزه حمل و نقل یکی از بنیان­های پیشرفت بشر محسوب می­شود. روسازی و راهسازی از جمله موارد بسیار اساسی در عرصه­ی حمل و نقل است. اما در این بین، کشور ما نیازمند راه­هایی است که بتواند با دارا بودن سطح خدمات­دهی بالا از منظر آلودگی هوا نیز به­طرز مطلوبی رفتار نماید. در این پژوهش،برخی از روش­های روسازی با هم مقایسه شده­اند و رویه­ای که با راه سبز، انطباق بیش­تری دارد مشخص شده است. روش­های روسازی مطرح شده بر مبنای چهار روش­ مرسوم روسازی ایران و جهان (آسفالت قیری، آسفالت متخلخل، بتن غلتکی، بتن اسفنجی) است که بررسی آن­ها بر اساس معیارهای آلودگی هوای شهری و از طریق چهار شیوه­ی تصمیم‌گیری چند­معیاره­ی­­ مرسوم انجام گرفته است (جمع وزنی ساده، برنامه‌ریزی سازشی، تاپسیس و عملگر میانگین وزنی مرتب). از جمله معیارهای مهم و مطرح زیست­محیطی مربوط به آلودگی هوا، تأثیر رویه بر کاهش سوخت، قابلیت بهره­گیری از منابع بازیافتی، عملکرد سازه­ای و وظیفه­ای رویه است. در نهایت، بتن اسفنجی به­عنوان روش بهینه­ی روسازی درون­شهری در ایران، معرفی شده است. }, keywords_fa = {روسازی شهری,آلودگی هوا,ارزیابی,تصمیم‌گیری چندمعیاره}, url = {https://www.jess.ir/article_46687.html}, eprint = {https://www.jess.ir/article_46687_c3c0bd172a4bdc807c7e5e4985399084.pdf} }