سنجش و اندازه گیری مونو اکسید کربن، ‌دی اکسید گوگرد‌، دی‌اکسید نیتروژن و ذرات معلق در پارکینگ حرم مطهر امام رضا (ع)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 الودگی هوا،دانشکده محیط زیست،دانشگاه تهران

2 استادیار مهندسی محیط زیست ، دانشکده محیط زیست ، دانشگاه تهران

چکیده

آلودگی هوا یکی از معضلات مهم در عصر حاضر به شمار می­رود. بررسی میزان غلظت آلاینده­های موجود در هوا و تاثیرات این آلاینده­ها برسلامت افراد در معرض آن، به یک امر مهم تبدیل شده است. این گونه مطالعات کمک شایانی به برنامه­ریزی و مدیریت در جهت کاهش آسیب­های وارده می­کند. در پروژه حاضر به بررسی و اندازه گیری ذرات معلق هوا، منواکسیدکربن، دی‌اکسیدگوگرد، دی‌اکسیدنیتروژن در داخل و خارج از فضای پارکینگ حرم مطهر امام رضا(ع) پرداخته شده است. هدف از اندازه‌گیری در داخل و خارج از پارکینگ مقایسه اختلاف غلظت آلاینده­ها در داخل و خارج از پارکینگ بوده است. با توجه به نتایج به دست آمده غلظت آلاینده‌های منواکسیدکربن، دی‌اکسیدگوگرد و دی‌اکسیدنیتروزن در داخل پارکینگ چهار تا ده برابر بیشتر از خارج آن می‌باشد که می‌تواند به دلیل بالا بودن تردد ماشین و عدم تهویه مناسب باشد. غلظت های به دست آمده از lمنوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، دی‌اکسیدنیتروژن و ذزات معلق هوا در داخل پارکینگ گواه این است که غلظت این آلاینده ها در ایستگاه ششم بالاترین مقدار و در ایستگاه دهم پایین ترین مقدار میباشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Evaluation and measurement of CO, SO2, NO2 and particles in parking area of Imam Reze Shrine

نویسندگان [English]

  • amirmohammad esfahbodi 1
  • Majid Shafipoor 2
1 air pollution,environment faculty,Tehran university
2 Assistant Professor of Environmental Engineering, Faculty of Engineering, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

Air pollution is the current challenge of these days. Thus the analysis of concentrations pollutants in air and their effects on the human health is the main issue of the researches which would lead to better management to reduce the damages.
In this regard concentrations of Benzene, Toluene, Xylene and Ethyl-Benzene (BTEX) are evaluated inside and outside of Imam Reza Shrine Parking to depict the difference of concentrations. Afterwards the risk of cancer derived from BTEX is analyzed in specified stations.
According to the results the concentration of BTEX pollutants inside the Parking is four to ten times more than the outside air which could be due to improper air conditioning and traffic of the cars.